Danmark Går Sammen
3. februar 2021

Fem fif til at vinde over sofaen og få mere tid til vandring i hverdagen

Danmark går sammen

Gør vandringen til en del af hverdagens vaner og gøremål! Så har du allerbedst chance for at komme godt i gang med at vandre. Sådan siger Torben og Marie fra vandrebloggen Frie fodspor, der med seks sammenbragte børn og to fuldtidsjob om nogen ved, hvor meget kul der kan være på hverdagen.

Her deler Marie og Torben deres fem fif til at få mere tid til vandring, også når hverdagen brøler derudaf:

1. Flyt vennerne ud af stuen. Corona hjælper dig garanteret her: Hvis du gerne vil vandre mere, så tilbring din tid med venner ude på stierne. Skal du have venner med, der ikke er vant til at vandre, så læg en plan: Find en rute, du kender, og fortæl om planen. Giv tips til god påklædning og pak noget med at sidde på og byde på. Pauserne er vigtige.
2. Gør dine møder til walk and talk. Er du også træt af ufokuserede møder eller zoom for den sags skyld? Så tag et gående møde. Du er værten – så tjek en god rute uden for mange forstyrrelser og tag med, hvad der er brug for at kunne se på. Ideen kan fungere på mange arbejdspladser – den er gratis, og du får tit bedre ideer under åben himmel.
3. Få familien med. Det er oplagt at bage sig til den gode stemning, hvis du gerne vil have familie og børn med på at vandre. Undervurdér ikke, hvad hjemmebagte kanelsnurrer og varm kakao på kanden kan gøre for motivationen for at tage på vandretur. Kald det ’vinterskovtur’, ’sommerudflugt’ eller hvad du finder på og gør det til en tradition. Hav tjek på ruten hjemmefra, så du kan være den gode guide.
4. Gør ventetid til vandretid. Har du børn, kender du sikkert til livet som hal-forælder, fodboldbane-forælder osv. For ikke at tale om chauffør-forælderen, når ungerne pludselig skal til fødselsdag tre kvarter væk i bil. Tag vandretøjet med og få dig en vandretur i et nyt område. På den tid en times badmintontræning for junior varer, kan du fx nå de seks km skoven rundt. Win-win! Ventetid bliver til vandretid.
5. Drop transporten og gå i stedet. Når du vandrer, flytter du dig. Det er der muligheder i. Lad fx bilen stå når du skal købe ind, tag en indkøbsrygsæk på ryggen og skyd omvej til supermarkedet. Lad bilen stå på arbejdet og gå hjem. Eller stå af toget to-tre stationer før du er hjemme og gå det sidste stykke. Skal du til familie-tam-tam? Så læg en plan og gå de ti kilometer til mosters kagebord – eller hjem igen.

    Tæl dine skridt i uge 20

    Tilmelding åbner inden længe. Indtast navn og mail, så sender vi en mail, når du kan tilmelde dig.